Pages

30 april 2015

Dag 16 - Chia pudding

Gisteren bezocht ik voor het eerste de Ekoplaza bij het Spui die toch een stuk groter is dan de winkel bij het Kerkplein. Uiteindelijk heb ik er dan ook zeker weer een dik half uur rondgelopen. ''Wat hebben ze veel soorten kruidenspreads.. Maar zo duur.. Zal ik een mango halen? Of twee, ze zijn nu goedkoop.. toch? Oké dit is bij elkaar al bijna 10 euro. Ik moet echt nog even bij het ijs kijken.. Huh, is dat veganistische salami??''
Ik bleef sterk en nam uiteindelijk 1 zak quinoa mee met 50% korting, want normaal vind ik het echt veeeeel te duur. Ik heb nog nooit quinoa gegeten en ik wil zoveel mogelijk smaken leren kennen als diëtist in opleiding. Geen idee nog wat ik er mee ga maken, maar ik heb zo het vermoeden dat er wel wat quinoa-recepten te vinden zijn. Ook nam ik weer veel te impulsief een zak kokosmeel mee om er thuis achter te komen dat het moeilijk droog spul is en dat je vrijwel altijd eieren nodig hebt in je recept. Ik droom stiekem al van kokoskoekjes -en cake maar die zullen dus even moeten wachten tot na mijn dieet :)


Tenslotte kocht ik nog chiazaad, ook voor de helft van de prijs, omdat ik zo graag een keertje chia pudding wilde maken. Van het woord 'pudding' krijg ik alleen al een euforisch gevoel en helemaal als je het kan eten als ontbijt. Ik had zo vaak chia pudding ontbijtjes voorbij komen dat mijn verwachtingen in mijn hoofd al buitengewone proporties hadden aangenomen.

Hoe lekker het er ook uit ziet, ik vond de structuur echt brrrr (ik lijk mijn vriend wel, die heeft ook iets met structuur van bepaald voedsel.. van champignons en sinaasappels enzo). Het was een beetje slijmerig en er zat ook niet zo heel veel smaak aan. Gelukkig had ik soja yoghurt met bosvruchten van Alpro, die maakte het wel weer een beetje goed. Vanavond zet ik maar weer gewoon een bakje havermout in de koelkast voor overnight oats.


Ik zou het je dus persoonlijk niet zo snel aanraden, maar ook weer niet afraden. Als je het graag een keer wilt proberen dat is dit wat je moet doen:

Nodig voor 1 persoon:
- 2 eetlepels chia zaad
- 120 ml kokos-rijst melk of amandelmelk
- 1 eetlepel kokosrasp
- 1 kiwi
- 40 gram blauwe bessen
- 50 gram alpro soja bosvruchten (optioneel)
- 50 gram alpro soja naturel (optioneel)

Meng een avond van tevoren de chia zaadjes, kokosrasp met de plantaardige melk naar keuze. De volgende ochtend is je pudding eigenlijk al zo goed als klaar. Schep wat soja yoghurt op de chia zaad, je kunt er laagjes mee maken zoals ik heb gedaan, of maak het gelijk af met een geschilde kiwi en de blauwe bessen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten