Pages

15 april 2015

How to go 'vegan'

Een nieuw voedingspatroon volgen vergt aardig wat tijd. Ik ben nog niet eens gestart en er zit al zeker twee weken tijd aan voorbereiding in: de juiste kennis opdoen, recepten zoeken, boodschappen doen, tips vragen aan ervaren veganisten en natuurlijk de eieren en kwark die ik nog heb opmaken. Want aan weggooien doe ik niet. Morgen is het zo ver!


Hoe weet ik wat ik wel en niet kan eten?

Dat vlees, vis, melk en ei niet binnen het dieet passen is duidelijk, maar er zijn nog veel meer producten die dierlijk zijn. Het is belangrijk om goed op de etiketten te speuren naar aanwijzingen. Onderstaande tips zullen hier een handje bij helpen:
  • Het makkelijkste is natuurlijk wanneer er teksten als ‘suitable for vegans’ of ‘geschikt voor vegetariers en veganisten’ op verpakkingen staan. Ook zijn er een aantal labels waaronder het Europees V-label, Internationaal vegan label en Certified Vegan waaraan je veganistische producten kunt herkennen.
  • Bestudeer de ingrediëntenlijst op etiketten goed. Naast de voor de hand liggende ingrediënten zijn er ook veel 'verborgen' dierlijke producten zoals wei en caseïne (melkeiwit), lactose (melksuiker), gelatine en glycerine. Daarnaast lijken sommige vleesvervangers op het eerste gezicht misschien veganistisch, maar zijn ze toch bereid met kippenei. Altijd even checken dus!
  • E-nummers zijn het lastigste. Je weet niet zo 1-2-3 uit je hoofd voor welk ingrediënt een E-nummer vermeld staat. E120 is bijvoorbeeld karmijn (gemaakt van schildluizen) en E901 staat voor bijenwas. Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) kun je hier meer over vinden.
En soms moet je ook gewoon niet te ingewikkeld denken. In de meeste supermarkten (en natuurwinkels) zijn allerlei producten verkrijgbaar ter vervanging. Naast allerlei vleesvervangers en een triljoen soorten plantaardige melk zijn er ook alternatieven te vinden voor gelatine (bijv. agar-agar of wijnsteenbakpoeder), kaas (Wilmersburger bij Jumbo) en ei (no-egg, natuurwinkel).

Aan inspiratie in elk geval geen gebrek. Op internet zijn ontzettend veel heerlijke recepten en tips te vinden voor waar je allerlei plantaardige producten kunt kopen. Ik heb inmiddels meer recepten verzameld die ik wil maken dat dat ik dagen heb voor de challenge. Mijn keukenkastjes zijn ook alvast goed gevuld met wat basisproducten zoals een berg groente & fruit, peulvruchten, hummus, notenpasta's, noten, zaden & pitten, tofu, ei-vrije mayo, agavesiroop en plantaardige zuivel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten