Pages

24 april 2015

Dag 9 - Homemade granola

Ik ben helemaal enthousiast over een nieuw ontbijtje! Hmmm wat is dit lekker en ook nog eens heel makkelijk te maken. Het stond al een hele tijd om mijn to do list: ik heb het over zelfgemaakte granola.



De granola kun je in de oven maken, maar ook in een pan. Als je graag een voorraad wilt aanleggen dan kun je het in grote luchtdichte potten bewaren. Persoonlijk vind ik het juist heel lekker als de granola nog een beetje warm is wanneer ik het eet. Daarom maak ik telkens gewoon een kleine hoeveelheid voor maar een paar dagen, want zo lang duurt het maken ook weer niet (en dat komt van iemand die het liefste binnen 10 minuten na wakker worden met een ontbijtje voor haar neus zit).

Wat heb je nodig?
- 100 gram havervlokken
- 40 gram boekweit (of quinoa)
- 15 gram pompoenpitten
- 15 gram zonnebloempitten
- 25 gram amandelen
- 25 gram hazelnoten
- 25 gram walnoten
- 30 gram rozijnen
- 3 eetlepels kokosvlokken
- 1 theelepel kaneel
- agavesiroop

In de oven:
Verwarm de oven voor op 170 graden. Hak de noten in stukjes en meng alle ingrediënten (behalve de rozijnen en kokosvlokken) in een kom.  Smelt 3 eetlepels agavesiroop in een pan en giet dit vervolgens in de kom, roer goed door elkaar. Leg alles op een bakplaat met wat bakpapier en zet het voor 15 minuten in de oven. Let wel goed op dat het niet verbrand. Laat het vervolgens goed afkoelen en meng het met kokosvlokken en rozijnen! Bewaar het in een luchtdichte pot.

In de pan:
Hak alle noten in stukjes. Smelt in een pan de agavesiroop en voeg alle ingrediënten (behalve de kokos en rozijnen) toe. Roer het goed door en zet het vuur laag. Laat het in ongeveer 15 minuten warm en knapperig worden. Roer af en toe nog even door. Leg de granola daarna op een groot bord of bakplaat om af te koelen. Meng tenslotte de rozijnen en kokos erdoor en bewaar in een luchtdichte pot!

Ik vind het super lekker met een beetje (plantaardige) yoghurt. Normaal gesproken gooi ik echt alles wat ik kan vinden over mijn havermout, maar dit eet ik helemaal zonder toppings omdat ik de smaak op zich al super vind! Maar wat vers fruit toevoegen kan natuurlijk nooit kwaad :)





Vanaf de middag was ik de hele dag aan het werk en ik was gewoon vergeten om iets voor de avond mee te nemen! Gelukkig kon ik in mijn pauze even de stad in lopen. De humus-falafel wrap van de AH wil ik deze maand écht niet meer eten, dus ik liep een stukje door naar Marqt. Geen idee wat ik er ging halen maar ik had gewoon heel veel zin om erheen te gaan. Uiteindelijk ben ik weer naar buiten gewandeld met een halfje maisbrood en een potje kerrie spread. Die kerrie spread is echt heerlijk dus die ga ik vaker halen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten