Pages

19 april 2015

Dag 5 - Vegan pizza

Dit was een interessant weekend voor mij als vegan. Mijn vriend (Mick) was het weekend bij mij en omdat het gisteren super lekker weer was wilden we gaan lunchen in de stad. We liepen allerlei tentjes met hemelse kaas-panini's en gegrilde kip of tonijn broodjes voorbij (ik neem geen genoegen met een droge panini of een broodje sla), en toen ik ergens vroeg of er iets voor veganisten verkrijgbaar was werd ik vriendelijk verwezen naar Ekoplaza. Fijn. Onze besluiteloosheid werd beëindigd in de ah to go, toen we allebei zo chagrijnig van de honger in staat waren gewoon een zak bananen te kopen en die helemaal op te eten. Er lag nog 1 wrap falafel-humus voor mij en Mick moest het doen met een clubsandwich kip. Ik voelde me best een beetje schuldig! Gelukkig maakte het zomerse weer een hoop goed en we gingen nog even langs bij Smoothie Company (aanrader). Daar bleken ze overigens wél gewoon een vegan broodje op het menu te hebben. Ik ging voor een blue acai smoothie en Mick koos een juice met o.a. rode biet en gember. Heerlijk!!


's Avonds maakten we kokosrijst (zóóó lekker) met paprikamix en ananas en ik wilde het Mick niet aandoen om het eten koud te laten worden voor een foto. Het recept is hier te vinden. Later gingen we naar een verjaardag van een vriendin aan wie ik niet had verteld over mijn dieet. Er waren wraps met kip en smeerkaas, kaasschips en mini pizza's. Mini pizza's! Ik heb de hele avond geleefd op 1 pistache noot. Ach, als je van je laatste winter-vetjes af wilt is het zo slecht nog niet zo'n dieet..

Zondag
Mijn vriend en ik hadden vandaag totaaaal geen zin om te sporten, maar we zijn toch even gegaan. Daarna gingen we langs de appie extralarge voor de avondmaaltijd. Je begrijpt dat ik na het feestje van zaterdag best veel zin had in pizza, Mick vond dat we die wel hadden verdiend. We maakten de basis via een recept van Vegan Challenge. Onze creativiteit werd weer eens op de proef gesteld gezien ik eerder geen geraspte veganistische kaas had kunnen vinden, wel plakken. Mick kwam op het briljante idee om een shot glaasje te gebruiken als stans voor perfect ronde plakjes. Zo leek het net mozzarella! De overgebleven stukjes waren automatisch 'geraspt.' De pizza was echt heeerlijk! Ondanks de berg groente stiekem nog een giga calorieën bom vanwege de kant en klare bodem maar hé, er moet ook nog gestudeerd worden.



Nodig voor 2 personen (met veel honger)
- 2 steenoven pizza bodems, bijv. van de ah
- 1 blikje tomatenpuree a 70 gram
- 1 teen knoflook
- olijfolie
- 1 rode ui
- 1/2 courgette
- 1 paprika
- 20 gram groene olijven
- 40 gram champignons
- 60 gram Wilmersburger pizza kaas
- Italiaanse kruiden
- 1 aflevering van je favo serie, wij gingen voor Game of Thrones

Verwarm de oven voor op 220 graden. Snipper de knoflook en de helft van de ui fijn en fruit ze even in de pan met een scheutje olijfolie. Bak de kruiden kort mee en voeg dan de tomatenpuree samen met 25 ml water toe. Laat het nog even door verwarmen en verdeel daarna over de bodems. Beleg de pizza bodems met de kaas en laat vervolgens je decoratie kunsten los op je pizza met de gesneden groenten. Bak ze voor ongeveer 10-12 minuten in het midden van de oven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten