Pages

14 april 2015

Veganistisch voedingspatroon

Aan het begin van mijn studie Voeding en Diëtetiek heb ik mij voorgenomen om in het eerste jaar tenminste een hele maand lang een bepaald dieet/voedingspatroon te volgen. Het doel daarvan is om te ervaren hoe het is als je bijvoorbeeld een allergie hebt of uit principe bepaalde producten uitsluit. Ook is het een uitgelezen kans om mijn productkennis uit te breiden. Na oriënteren heb ik ervoor gekozen een maand lang veganistisch te eten. Sommige vleesvervangers, peulvruchten, soja producten en combinaties heb ik nog nooit gegeten. Mensen met een lactose intolerantie kunnen geen producten met koemelk-bestanddelen eten, hier zal ik dan natuurlijk ook op moeten letten. Op deze blog zal ik mijn ervaringen bijhouden door middel van foto's, recepten en verhaaltjes.
Waarom veganistisch? Gemiddeld eet ik nu al vijf dagen per week vegetarisch, vanwege het milieu. Ik probeer milieu bewust te leven en ik vind dat het allemaal wel wat minder kan met de vleesconsumptie. Ik zou in principe prima zonder kunnen, maar af en toe kan ik ook echt genieten van gegrilde zalm of een plakje kipfilet met avocado op mijn brood. Of gewoon van een simpele tosti ham-kaas. Daarom ben ik geen vegetariër, maar ik probeer wel zo min mogelijk vlees eten, alle kleine beetjes helpen. Om mezelf een wat grotere en meer leerzame uitdaging te geven, heb ik ervoor gekozen mij te verdiepen in veganisme!



Wat is veganisme?

Veganisten kiezen ervoor om geen gebruik te maken van dieren en producten van dierlijke herkomst. Dit betekend dat ze onder andere geen vlees, vis, zuivelproducten, eieren, honing en andere producten met dierlijke ingrediënten eten. Veganisten eten dus alleen plantaardige voeding. Er zijn ook veganisten die geen kleding, verzorgingsproducten en andere gebruiksartikelen met dierlijke bestanddelen gebruiken. (Zelf houd ik het even alleen bij de voeding.)

Vanaf woensdag zal ik een maand lang enkel plantaardig voedsel eten. En dat betekent niet een giga pan pasta maken en gewoon de kip weglaten of de hele week kant en klare AH tomaten- en linzensoepen eten (oké misschien een keertje dan). Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik mijn product kennis uitbreid. Ik zal de mogelijkheden binnen plantaardige voeding verkennen en daarmee nieuwe producten en smaken ervaren. Het zal mijn creativiteit in de keuken ook weer een boost geven. Kom maar op met die tofu blokjes en bonen burgers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten