Pages

25 april 2015

Dag 10 - Over honing

''Waarom mag je dan geen honing? Het is toch niet van bijen gemaakt?''

''Oh ja, dat is ook dierlijk. Maar, kun je dan niet gewoon bloemenhoning nemen?''

Ik eet nu ongeveer twee weken veganistisch en ik heb al vaak vragen gehad over waarom honing niet in dit voedingspatroon past. Op zich hartstikke logisch, maar dit blijkt toch voor veel mensen niet zo.  Tijd om meest gestelde vragen eens even te beantwoorden (vanuit het oogpunt van veganisten).



Een lief bijtje in de tuin bij mijn ouders


Dus, waarom eigenlijk geen honing?

Honing wordt door bijen gemaakt van nectar uit bloemen. Honing is dus simpelweg niet veganistisch, omdat het door dieren gemaakt wordt, net als melk wat door een koe wordt gemaakt. Daarnaast rijst de vraag in welke mate honing dieronvriendelijk is. Op verschillende websites kwam ik de volgende informatie tegen, die in ieder geval geldt voor de industriële honingproductie.
Bijen leven voornamelijk van nectar en stuifmeel, de winters overleven ze dan met de verzamelde honingvoorraad. Maar wat als deze honingvoorraad wordt weggehaald voor o.a. menselijke consumptie? Imkers halen de honing uit de bijenkorf en geven de beestjes er suikerwater voor terug. Suikerwater bevat echter niet de belangrijke voedingsstoffen die honing wel bevat, waardoor de bijen verzwakken en vatbaar worden voor infecties en virussen. Het is bekend dat bijenpopulaties in de wereld afnemen, en naast het feit dat landbouwgiffen en klimaatverandering hier een grote rol in spelen, zou het wegnemen van honing er ook mee te maken hebben. Om een bijenkolonie te stichten wordt de koningin vaak kunstmatig geïnsemineerd met zaad dat is verkregen door in het achterlijfje van gemiddeld zo'n 10 bijen te knijpen. Naast dat de koningin wordt gemerkt wordt er vaak een stukje van haar vleugeltje afgeknipt om te voorkomen dat de koningin wegvliegt, of ze wordt opgesloten. Het komt ook voor dat alle bijen gedood worden om in de winter onderhoud te verminderen en in het voorjaar weer met een nieuwe kolonie van start te gaan.

Hoe zit dat dan met bloemenhoning?

Bloemenhoning is ook gewoon bijenhoning. Alle honing is bijenhoning. Het hangt ervan af van wat voor bloem (het grootste deel van) de nectar afkomstig is. Als er veel linde in de honing zit heet het lindehoning, hetzelfde geldt voor lavendelhoning, klaverhoning, rozenhoning etc. En bloemenhoning komt van nectar uit verschillende bloemen.

Welke zoete goedjes kun je (als veganist) beter over je pancakes gieten?

Of het altijd zo in zijn werking gaat als hierboven beschreven, dat weet ik niet. Maar ik neem gewoon het zekere voor het onzekere en laat de honing voortaan staan. Bovendien zijn er in de winkels allerlei (suiker) vervangers verkrijgbaar zoals agave siroop, ahornsiroop, rijststroop en zelfs plantaardige honing. Vanwege gezondheidsoverwegingen denk ik niet dat je er echt op vooruit gaat door je suiker of honing te vervangen met een van deze zoetstoffen. Dat de bijen er op vooruit gaan is zeker, en dat vind ik persoonlijk een mooi argument om voortaan geen honing(producten) meer aan te schaffen, ook na het dieet. Agave siroop is mijn favoriet en die doe ik af en toe door de havermout of zelfgemaakte granola. De rijststroop heb ik nog niet geprobeerd en de ahornsiroop heb ik even van mijn huisgenootje geleend, thank you. Ze zijn wat aan de prijzige kant (voor de agave siroop betaal je bij de AH ongeveer 3 euro), maar honing is ook niet goedkoop. Wanneer je de AH basic variant haalt dan kun je er vrijwel zeker vanuit gaan dat die bijtjes niet zo'n fijn leventje hebben gehad.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten