Pages

18 mei 2015

Hoe heb ik het vegan dieet ervaren?

De maand is alweer voorbij! Ja, hoe vond ik het veganistische eetpatroon eigenlijk? Ik heb inmiddels 30 dagen lang alleen plantaardig voedsel gegeten en vandaag zal ik een post wijden aan de dingen die ik moeilijk of juist makkelijk vond, hoe ik me voelde en of ik het ook daadwerkelijk heb volhouden :-)

Is het mij gelukt om volledig plantaardig te eten?
Dat is -voor zo ver ik weet- gelukt! Ik kan hier stiekem wel een beetje trots op zijn, maar ik zou het ook geen ramp vinden als het niet 100% gelukt was. Het gaat mij om de ervaringen, ik win er geen prijs mee en ik heb ook (helaas) geen superkrachten gekregen zoals in Scott Pilgrim vs. the world. Het zal een veganist vast wel eens gebeuren dat hij of zij per ongeluk iets dierlijks binnenkrijgt. Ik las de etiketten van alles wat ik at nauwkeurig, vroeg het indien nodig even na als ik ergens iets kocht en bij twijfel deed ik het gewoon niet. Ik heb zelfs geen Smint pepermuntjes durven aannemen van klasgenoten. Maar er bestaat nog steeds een kans dat ik toch ongemerkt is 'verkeerds' heb gegeten.

In hoeverre verlangde ik naar mijn oude eetpatroon?
Op kaas na, miste ik eigenlijk niks. Sowieso ben ik geen grote vlees-eter en ik eet normaal gesproken maar heel af en toe een gekookt ei. Oké, toen de gerookte zalm eindelijk weer in de aanbieding was kreeg ik daar super veel zin in en toen baalde ik wel een klein beetje. Maar de kaas was het lastigste voedingsmiddel. Er bestaat vegan 'kaas' om de pijn iets te verzachten, maar de plakken lenen zich niet voor alles dus soms kon ik enkel toekijken hoe mijn vriend een lekker bordje pasta mét geraspte kaas op at. Ook vond ik het in het begin best vermoeiend dat er in een heleboel producten ei en melk verwerkt zit. Gelukkig was ik er al vrij snel aan gewend en sloeg zonder moeite een lekker roomboter koekje, taartje of Milka oreo chocolade af (dit ging nog nóóit zo makkelijk). Ik keek er wel naar uit om weer 'normaal' te eten omdat het gewoon een hoop gedoe scheelt als je geen speciaal dieet volgt. Spontaan lunchen in de stad, eten bij anderen, een verjaardag of een onverwachte barbecue worden er een stuk minder stressvol van. Als je er eenmaal aan gewend bent en de juiste adresjes kent hoeft dit natuurlijk geen probleem meer te zijn. Thuis koken ging vrijwel moeiteloos. Als veganist hoef je echt niet op een houtje te bijten want er zijn zoveel vervangers verkrijgbaar. En ik vond het alleen maar leuk om nieuwe dingen te proberen!

Onder het genot van thee en vegan chocolade schrijf ik het liefste stukjes voor mijn blog. Deze Seed and Bean espresso reep is zo lekker! Ik haal de repen altijd op mijn werk bij De Tuinen. 

Voel ik me anders?
Nee, niet echt. Aan mijn lichaam merk ik eigenlijk vrij weinig. Ik ben vaak moe, maar daar is tekort slaap denk ik eerder de oorzaak van. Ik voel me ook per se niet gezonder. Ik kom niet aan, ik val niet af. Als ik ooit weer een dergelijk dieet ga proberen, ga ik de inname van mijn voedingsstoffen wat beter bijhouden. Dit heb ik nu niet consequent gedaan omdat ik met name wilde focussen op de ervaringen en nieuwe smaken, daarnaast kost een blog bijhouden al behoorlijk veel tijd! Maar ik ben wel erg benieuwd naar de verhoudingen van mijn energie-inname en de micronutriënten (vitamines en mineralen). Enkel plantaardig eten is niet volledig zonder risico's voor de gezondheid. Het kan leiden tot een tekort aan voedingsstoffen die we alleen uit dierlijke producten kunnen opnemen in ons lichaam. Daarom let ik (nu nog steeds) op het eten van goede vervangers en neem ik iedere dag een vitamine B12 supplement om een tekort te voorkomen.

Zijn mijn doelen behaald?
De reden dat ik een maand veganistisch heb gegeten is om te ervaren hoe het is wanneer iemand 'anders' eet en om kennis te maken met nieuwe smaken. Beide doelen zijn absoluut behaald!
Ik heb de afgelopen maand veel vaker boodschappen gedaan bij winkels als Ekoplaza en Marqt (en de Lidl om de kosten enigszins te compenseren). Ik ben met de blender in de weer geweest om zelf smoothies en soepen te maken, ik heb tofu en seitan gegeten, vegan pancakes en bananenbrood gebakken, 3x geprobeerd bananenijs te maken, pasta zonder kaas gegeten (overwinning) en zelfs vegan salami geproefd (bah).
Daarnaast heb ik super veel leuke blogs ontdekt die ik nu regelmatig lees. Het is zo leuk om zelf ervaringen bij te houden en dat later te kunnen teruglezen. Voor de toekomst heb ik wel de ambitie een lifestyle blog te staarten, maar op dit moment is het halen van mijn propedeuse even het belangrijkste! :)

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om zelf ook eens iets nieuw te proberen, op deze blog vind je alvast een hoop tips en recepten voor het veganistische dieet!

Liefs,
Myrthe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten