Pages

11 mei 2015

Dag 25 - Roze humus & vegan 'kip' reepjes

Vandaag at ik knalroze humus! Hoe cool is dat? Het moest gewoon met mij mee naar huis. De kleur was afkomstig van rode bieten. Die heb ik in geen jaren meer gegeten maar als kind was het echt mijn lievelingshapje. Ik dacht dat ik inmiddels wel alle kleuren humus had geprobeerd, maar dat was dus niet zo. Ik hoop dat er ook ooit blauwe humus verkrijgbaar is. Sowieso lijkt het me heel leuk om meer voedsel in rare kleuren te eten, zoals oranje broccoli en paarse appels, alleen wil niemand natuurlijk enge chemische stofjes eten. Daar moet dan wel een gezonde oplossing voor gevonden worden. Goed, ik dwaal af.

Ik heb ook een nieuwe liefde ontwikkeld voor maisbrood. Omdat volkorenbrood gezonder is, koop ik heel af en toe een halfje. Ik houd helemaal niet van brood, maar maisbrood is zó lekker. Helaas was het dit keer uitverkocht dus nam ik een vers volkoren broodje mee. Ook zeker niet verkeerd. Een snee besmeerde ik met de goddelijke kerrie spread die ik vorige maand bij Marqt haalde. Ik vind het zo leuk dat het knalgeel is. Ze hebben nog meer spreads, met bijvoorbeeld mierikswortel, die ik ook nog wel een keer wil proberen. Het andere sneetje belegde ik met de roze bieten humus en avocado. Looks so prettyyyy.



Onlangs at ik al vegetarisch gehakt van de Aldi, wat ik niet heel succesvol vond. Vanavond probeerde ik de vegetarische kipreepjes. Ik maakte kokosrijst (niet super gezond, maar wel heel lekker) met paprikamix, ui en ananas. De kipreepjes hebben weliswaar iets weg van de smaak van echte kip, ze zijn wel iets sponziger van structuur. Ik vond ze wel lekker! Maar op zich vind ik het ook prima om dit gerecht zonder kip te eten, ik mis het dan ook niet echt eigenlijk.

Nodig voor 2 personen:
- 1 doosje vegan kipreepjes (á 200 gram)
- 200 ml kokosmelk
- 100 gram basmati rijst
- 1 blikje ananasschijven op sap
- 2 paprika's
- 1 rode ui
- 1 eetlepel sojasaus
- olijfolie
- sesamzaadjes

Giet het ananassap in een maatbeker en vul aan met de kokosmelk en water tot ongeveer 300 ml. Breng dit aan de kook en voeg de rijst toe. Laat de rijst 10 minuten koken op laag vuur en roer regelmatig door. Daarna zet je het vuur uit en laat je de rijst voor 15 minuten staan.
Snijd de ui en paprika klein en bak dit 4-5 minuten in wat olijfolie. Voeg de kipreepjes toe met de sojasaus en bak nog ongeveer 3 minuten mee. Voeg tenslotte de ananas in blokjes gesneden en de sesamzaadjes toe en verwarm nog even door. Serveer met de kokosrijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten