Pages

16 mei 2015

Dag 29 - Geroosterde kikkererwten salade

Vandaag bedacht ik me eigenlijk pas, dat een van de eerste dingen die ik kocht voor het dieet -een potje kikkererwten- nog steeds onaangeraakt in de kast stonden. Anders dan in humus had ik ze nog helemaal niet gegeten! De vorige keer dat ik peulvruchten uit het blik in een salade gooide vond ik dat niet echt smakelijk, dus besloot ik de kikkererwten deze keer eerst even te roosteren in de oven. Stukken beter als je het mij vraagt!


Nodig voor 1 persoon:
- 50 gram veldsla
- 1/4 avocado
- 50 gram komkommer
- 50 gram cherry tomaatjes
- 1/2 rode ui, in ringen
- 1/2 blikje kikkererwten á 150 gram
- paprikapoeder naar smaak
- snuf zeezout
- olijfolie

Verwarm de oven voor op 200 graden. Laat de kikkererwten uitlekken (ik spoel ze eerst nog even af onder de koude kraan) en meng ze met een halve eetlepel olijfolie. Doe er een beetje paprikapoeder bij (ik gooide er enthousiast een theelepel overheen maar vond dat toch iets teveel uit eindelijk) en wat zeezout. Leg ze op een bakplaat en zet deze voor ongeveer 30 minuten in de oven. Schep ze halverwege om. Terwijl de kikkererwten in de oven staan snijd je de komkommer en avocado in blokjes, halveer je de cherry tomaatjes en dit doe je met de veldsla met en uienringen in een grote kom. Voeg tenslotte de geroosterde kikkererwten toe en je salade is klaar! De avocado en komkommer zijn een beetje verdwenen op mijn foto.

Na een dagje werken at ik weer rode linzen-tomaten soep aangezien ik nog steeds een voorraad heb waar in principe het hele studentencomplex wel van kan mee eten. Ik had wel zin in een lekker toetje later in de avond, dat werd een warm peertje uit de oven. Ik heb een haat-liefde verhouding met peren. Ze geven echt een prachtige stilleven sfeer op mijn houten fruitschaal en als ze precies goed rijp zijn, zijn ze echt heerlijk. Maar zie ze maar eens op het goede moment te eten, mij lukt het niet. De na 2 weken nog steeds harde peer heb ik dus maar voor dit recept gebruikt, in de hoop dat de oven een handje zou helpen om 'm eetbaar te maken.

Toetje: Peertje uit de oven met soja ijs
Voor het toetje heb ik de peer -met schil- gehalveerd en het klokhuis verwijderd met een mesje. Vervolgens heb ik de halve peertjes bestrooid met wat citroensap en kaneel en er een mengsel van wat grof gehakte noten, een klein beetje vanille suiker en agavesiroop in geschept. Dit ging voor 15 minuutjes in de voorverwarmde oven op 180 graden. Serveertip: soja ijs! Ik kocht een beker bij de AH om uit te proberen, ik ben instant fan. Dat ijs is zó lekker, echt een aanrader. Het is heerlijk zacht en zoet van smaak. Helaas was het al te donker om nog een mooie foto te maken van mijn prachtige creatie dus dat moet je je maar even inbeelden :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten