Pages

5 mei 2015

Dag 20 - Pasta met soja gehakt

Normaal maak ik ongeveer een keer per week pasta, maar tijdens het dieet had ik dit nog niet een keer gegeten. Pasta zonder kaas vind ik een beetje meh (niet vies, maar t kan 10x lekkerder) en gezien ik nog geen veganistische geraspte kaas had kunnen bemachtigen was het voor mij gewoon geen optie. Vanavond besloot ik dan toch maar om een veganistische pasta te maken, want ik moest toch een keer íets maken met het vegetarische & veganistische gehakt dat ik in een opwelling had gekocht + ik heb beperkte vriezer ruimte en er moet plek vrij gemaakt worden voor belangrijke levensmiddelen zoals fruit en ijs.




Vleesloos gehakt zonder ei? Wat zit er in dan?
De ingrediënten zijn: water, soja-eiwit (19%), voedingszuur (kaliumlactaat), zout, kleurstof (karamel), gerstemoutextract, gistextract, glucosestroop, plantaardig eiwithydrolysaat (soja), plantaardige olie (raap), aroma's (gluten, tarwe), specerijen, kruiden, ijzer en vitamine B12.

Aan het begin van mijn dieet was ik best wel teleurgesteld toen ik er achter kwam dat vrijwel alle vleesvervangers in de supermarkt ei bevatten en dus off limit zijn. Maar in het vriesvak bij de Aldi lachten het varkentje en kippetje op de MeatFreeDays doosjes me vrolijk toe. Aldi verkoopt verschillende vleesvervangers van het merk, waarvan deze twee ook geschikt zijn voor veganisten. Het grote voordeel is dat je er gewoon exact de hoeveelheid uit kunt halen die je nodig hebt, waardoor je dus niet verplicht bent om twee á drie avonden hetzelfde te eten of een slachtoffer te zoeken die samen met jouw soja gehakt wilt eten.

Waar smaakt het naar?
De smaak van het soja gehakt kon ik eerlijk gezegd niet zo goed definiëren. Het smaakt in elk geval totaal niet naar gehakt. Nee, het komt er niet eens een klein beetje in de buurt. Eigenlijk vond ik het heel erg saai. Uiteindelijk lukte het me om Mick een stukje te laten proeven. ''Smaakt naar verbrand meel.'' Misschien had ik het door de saus moeten doen, ik weet ook niet waarom ik dat niet gedaan heb (oké ik lieg, voor de foto), of moeten marineren (dat ben ik serieus vergeten). Maar ik denk dat ik het maar gewoon helemaal niet meer ga kopen. Hopelijk smaken de vegetarische kipreepjes beter, die zul je deze week ook op mijn blog voorbij zien komen.

Update: Vandaag stond ik weer in de Ekoplaza en ik had bijna een pak soja gehakt meegenomen. Het zag er een stuk aantrekkelijker uit dan de diepvries kattenbakkorrels van Aldi, maar de prijs hield me nog net tegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten