Pages

12 mei 2015

Dag 26 - Dadel-kokos bonbons met pindakaas



Nog niet eerder had ik een recept gemaakt uit het kookboek 'Powerfood' van Rens Kroes die ik voor mijn verjaardag kreeg (even voor de duidelijkheid: dat was in oktober). Vandaag zocht ik een makkelijk en snel recept uit, het werd de razend populaire healthy snack: dadel-kokos bonbons. Ik had ze al zo vaak voorbij zien komen op andere blogs en Instagram, dat het wel buitengewoon lekker moest zijn.

Voor de zekerheid heb ik de noten eerst fijn gehakt en een eetlepel van mijn favoriete pindakaas van mijn werk aan het recept toegevoegd om de blender van mijn huisgenootje niet teveel te belasten. Ik onderschat dat ding denk ik een beetje, want met gemak maalde hij alle ingrediënten samen. Ooit wil ik wel zo'n grote keukenmachine, dat lijkt me zo fijn! Het leuke aan deze snack is dat je super veel kunt variëren met de ingrediënten en de versiering. Voeg bijvoorbeeld pompoenpitten toe, rol een paar balletjes door wat rauwe cacao poeder of maak een variant met tahini en sesamzaadjes. Laat je creativiteit op de vrije loop en je hebt de allerleukste traktatie (zonder al teveel schuldgevoel).

Nodig (voor ongeveer 13 bonbons):
- 100 gram dadels (de verse zijn gezonder)
- 85 gram noten naar keuze
- 20 gram kokosolie
- 1 eetlepel gram pindakaas
- 1 eetlepel chia zaad
- kokosrasp

Doe de dadels in een schaaltje lauw water en laat ze 15 minuten weken. Doe de kokosolie, noten, cacao, pindakaas en chia zaad in een blender of keukenmachine en mix alles fijn. Vervolgens doe je de geweekte dadels erbij en mix je het weer fijn. Laat het voor 10 minuten in een kommetje rusten voor je er balletjes van mag draaien (ik vond dit het leukste). Strooi wat kokosrasp in een diep bord en rol de balletjes erdoorheen (dit is ook leuk). Daarna moet je nog één uurtje wachten tot ze koud zijn geworden in de koelkast, maar dan kun je ein-de-lijk proeven! De kunst is om ze niet allemaal op eten, dan is het niet meer healthy natuurlijk :) Bewaar ze in een bakje in de koelkast, je zou ze ook kunnen invriezen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten