Pages

13 mei 2015

Dag 27 - Linzen-tomatensoep met kokosmelk



De linzen salade van een tijdje geleden vond ik niet zo'n succes, maar nu heb ik een manier ontdekt waarop ik ze heerlijk vind: in soep! Nog nooit eerder had ik zelf soep gemaakt, als ik het eet dan is dat meestal op dagen dat ik geen zin heb om te koken en dan haal ik een Unox zak, shame on me. Jammer genoeg zit daar veel zout in, het is toch een stuk gezonder om zelf te maken. Vandaag maakte ik rode linzen-tomatensoep, met heel veel groente, kruiden en kokosmelk (en soepstengels!). Linzen bevatten veel vezels, eiwitten en ijzer en de soep vult dan ook erg goed. Aan een schaaltje had ik zeker genoeg.

Ik had per ongeluk niet goed nagedacht over de hoeveelheden en ineens stond ik in een gigantische pan met zo'n 2 liter soep te roeren. Mijn vriezertje zit inmiddels volgepropt met doosjes fruit, ijs en nog wat bananen voor nog meer ijs, maar het kon er gelukkig nog net bij. Dan heb ik toch nog een gezonde soep voor luie avonden.

Wat heb je nodig voor een familie-pan soep?
- 350 gram gedroogde rode linzen
- 1 liter groentebouillon
- 1 blik gepelde tomaten
- 1 blik kokosmelk (400 ml)
- 2 tenen knoflook
- 1 ui
- 2 theelepels kerriepoeder
- 1 theelepel paprikapoeder
- peper en zout
- olijfolie
- volkoren soepstengels
- staafmixer + keukenschort (want als je net zo handig met de staafmixer bent als ik, dan heb je oranje spetters op je nieuwe shirt)
- optioneel: maanzaad
- optioneel: limoensap
- optioneel: magere kwark

Los een blokje groentebouillon op in een liter water. Snijd de ui en knoflook fijn en bak dit in wat olie in een grote soeppan. Voeg de kruiden toe en bak even mee. Doe de gepelde tomaten in de pan en roer goed door. Giet de groentebouillon erbij en gelijk de rode linzen. Blijf goed roeren en voeg de helft van de kokosmelk toe. Laat dit voor ongeveer 20 minuten doorkoken (regelmatig roeren). Pureer* de soep daarna met de staafmixer en voeg de rest van de kokosmelk toe. Breng op smaak met peper, een klein beetje zout en eventueel wat limoensap. Strooi er wat maanzaadjes over en serveer met soepstengelsssss!

*Als je van een wat stevigere soep houd, dan hoef je het niet te pureren. Persoonlijk vind ik dat eigenlijk nog iets lekkerder, helemaal met een schep magere kwark hmmm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten