Pages

7 mei 2015

Dag 22 - Seitan met pindasaus en quinoa

Waarschijnlijk krijgt half gluten-vrezend Nederland spontaan buikpijn bij het zien van mijn bordje. Ik at vanavond namelijk seitan. Dit is een eiwitrijk vegetarisch product, gemaakt van tarwemeel en water. Het deeg wordt net zo lang gespoeld tot er een scheiding ontstaat tussen de eiwitten, vezels en zetmeel en de overgebleven eiwitten worden vervolgens gekookt tot een sponzige structuur. Seitan is dus eigenlijk gewoon pure gluten (tarwe-eiwit). Het eiwitgehalte van Seitan is ongeveer 20-25% en het bevat ook ijzer, maar geen vitamine B12 en onvoldoende vitamine B1. Volgens het Voedingscentrum behoort het daarom niet tot de volwaardige vleesvervangers.

Voor ik dit dieet begon had ik er nog nooit van gehoord. Nadat ik samen met vriendin J. een broodje seitan had gegeten bij Baklust zijn we meteen naar de Albert Heijn gerend om een pot te halen. Dat zelfde potje begon echter al stof te vergaren in de kast dus het werd tijd voor actie. De dagen van het dieet vliegen voorbij dus ik besloot de seitan meteen met een ander voor mij onbekend product te combineren: quinoa.

De seitan kocht ik van het merk Smaakt, want dit was eigenlijk ook de enige die ik kon vinden in de AH XL. Ik probeerde maar niet te lang te kijken naar de structuur, die me helaas zeer deed denken aan hetgene wat ik mijn kat te eten geef ('t past wel weer mooi bij de naam van mijn blog). Ik besloot eerst een pindasaus te maken en de seitan daar vervolgens in te verwarmen, zo werd ik de catfood structuur ook een beetje verstopt.








Mag ik even zeggen dat ik er echt super gelukkig van wordt om te zien dat de kleuren van beide foto's toevallig perfect bij elkaar passen..?

Mijn pindasaus was heel goed gelukt en het combineerde heel goed met de seitan. Zonder saus heeft het naar mijn mening vrij weinig smaak. Wel vind ik het jammer dat de omschrijving 'sponzig' iets te goed past... Wanneer ik een groter stukje seitan kauwde, hoorde ik het echt een beetje piepen bij mijn kiezen. Brrr. De quinoa vond ik overigens maar smakeloos. Geef mij dan maar couscous of rijst, scheelt ook een hoop in de kosten. Seitan vind ik wel voor herhaling vatbaar, maar ik denk dat ik vooral nog even moet oefenen met het bereiden ervan.

Nodig voor 2 personen:
- 100 gram quinoa (of couscous)
- 200 gram seitan, uitgelekt
- 300 gram bladspinazie
- 100 gram cherry tomaatjes
- 3 eetlepels pindakaas
- 100 ml melk (ik gebruikte kokos-rijst melk)
- 1 eetlepel sojasaus
- 1 teen knoflook
- 1 kleine rode ui
- kerriepoeder
- eventueel half bouillon blokje
- olijfolie

Spoel de quinoa met koud water en laat uitlekken in een vergiet. Breng de quinoa aan de kook met eventueel een half blokje groenten bouillon en laat het ongeveer 15 minuten koken. Giet het vervolgens af. Snipper de knoflook en ui fijn en fruit even in wat olijfolie. Strooi vervolgens wat kerriepoeder in de pan en bak nog ongeveer 3 minuten tot de ui helemaal glazig is. Voeg er de pindakaas, melk en sojasaus aan toe en roer dit tot een gladde saus. Is de saus nog te dik, dan kun je nog wat melk toevoegen. Houd je van pittig (ik niet), doe er dan wat sambal bij. Vervolgens voeg je de uitgelekte seitan toe en bak je dit nog 3 minuten mee. Kies zelf je favoriete groente om het gerecht mee te serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten